Luke 15

I dagens luke skal vi til et fiktivt univers, til en gjeng som åpenbart er inspirert av både Scott, Stephen og Ricky, dog opptil 18 år yngre og av annen nasjonalitet enn disse respektive. Men der disse har nøyd seg med ett format, snakker vi her om stormannsgalskapen det er å
ta en suksess fra papir til skjerm. Uansett, det ser ut til å funke, i alle fall tilsynelatende bedre enn virksomheten som skildres. Men som alle andre organisasjoner med respekt(?) for seg selv har også det fiktive firmaet det her er snakk om sine egne kjerneverdier.

Hvilke verdier holdt de seg med på papiret i førpandemisk tid?

Svaret sender du som kommentar på denne sida innen klokka 23.59. Fasiten kommer rett etterpå, og ditt svar blir ikke synlig for andre før over midnatt.

Rett svar innen én time (13.19) gir laget tre poeng, rett svar innen midnatt gir to poeng. Delvis rett svar kan gi ett.

26 tanker om “Luke 15

  1. Verdier er vanskelig, og i Lunch (inspirert av the office) omgir de seg med såpass mange at tv-versjonen ikke husker hvilke de har. Men i stripene fra før 2020 er de først innom lyttende, nyskapende og utradisjonell, så kommer de fram til samhold og respekt, men aller, aller best er jo de følgende: Møtekåt, rådvill og floskelfri!

  2. I dag tror fortetningsutvandrerne at vi skal til kontoret, nærmere bestemt til den amerikanske gjengen i Dunder Mifflin Inc, som er inspirert av sin leder Michael Scott som påstår å ha engelsk, irsk, skotsk og tysk opphav, samt skaperne Ricky Gervais og Stephen Merchant, som er briter.
    Kjerneverdiene til papirfirmaet er «folk først, vekst, kvalitet og innovasjon», eller mer utfyllende på originalspråket:
    People first
    We provide our Customers with the highest standard of integrity and quality, to enable them to develop long-term professional relationships with our employees and staff.Innovation
    Growth
    We crusade to create a stable working environment and corporate spirit and to give unlimited opportunity to everyone, and to afford ordinary folk the chance to buy the same things as rich people. We are also committed to nurturing and promulgating wholesome American values.
    Quality
    Dunder Mifflin, Inc. is committed to providing its customers quality office and information technology products, furniture, printing values and the experience required for making informed buyer decisions.
    Innovation
    We strive to become the company most known for changing the worldwide poor–quality image of paper products.

  3. Her skal vi til tegneserien og nå TV-serien Lunch!

    Men at det kan være vanskelig både for ansatte i bedriften, og quizdeltagere å finne riktige kjerneverdier, når det finnes så innmari mange av dem!

    Slack Advent har funnet følgende verdier i seriestriper fra førpandemisk tid (2019) og bakover:

    «Vennlighet, raushet, verdighet» (i 2014)
    «Samarbeid og ærlighet» (i 2015)
    «Samhold og respekt» (i 2016)
    «Møtekåt, rådvill og floskelfri» (i 2019)
    «Lyttende, nyskapende og utradisjonell» (også i 2019)

    Så da står vi igjen med resten av hintene i spørsmålet og står mellom å følge hintet «respekt(?)» = kjerneverdiene samhold og respekt, eller førpandemisk tid (=2019 som nærmeste) og de ulike kjerneverdiene fra striper i 2019.

    Etter mye tenking lander vi på å svare: «Samhold og respekt»
    men legger allerede inn protest om det viser seg å være en av de andre ❤

  4. Svadamene har hatt en morsom seanse med gjennomgang av førpandemiske Lunchstriper. Dessverre fant vi ganske mye motstrid i verdiene – og tenker at den nye serien på TV2 oppsummerer forvirringen ganske bra i episode 2. Men vi skal altså til papirutgaven – og fant til slutt en stripe hvor det helt eksplisitt, og med litt fysisk vold involvert, sies at dette er våre kjerneverdier. Så vi krysser fingrene og håper at svaret er vennlighet, raushet og verdighet.

  5. Her skal vi til tegneserien og nå TV-serien Lunch!

    Men at det kan være vanskelig både for ansatte i bedriften, og quizdeltagere å finne riktige kjerneverdier, når det finnes så innmari mange av dem, er det ingen tvil om!

    Slack Advent har funnet følgende verdier i seriestriper fra førpandemisk tid (2019) og bakover:

    «Vennlighet, raushet, verdighet» (i 2014)
    «Samarbeid og ærlighet» (i 2015)
    «Samhold og respekt» (i 2016)
    «Møtekåt, rådvill og floskelfri» (i 2019)
    «Lyttende, nyskapende og utradisjonell» (også i 2019)

    Så da står vi igjen med resten av hintene i spørsmålet og står mellom å følge hintet «respekt(?)» = kjerneverdiene samhold og respekt, eller førpandemisk tid (=2019 som nærmeste) og de ulike kjerneverdiene fra striper i 2019.

    Etter mye tenking lander vi på å svare: «Samhold og respekt»
    men legger allerede inn protest om det viser seg å være en av de andre ❤

  6. Nå er Skeletor på usikker grunn med klaprende knær igjen, men vi tror at vi skal til tegneserien Lunch i dag. Den er inspirert av the office og har attpåtil blitt TV-serie. I TV-serien aner de ikke hva slags verdier de har, selv om de har seminar om det. Men de ender visst på felles verdier med NYNU til slutt. Vi forstår det imidlertid som at vi skal til papirutgavens verdier, førpandemiske sådan. Disse er jo i konstant endring, vi finner opptil flere. Men vi går for den mest gøye vi fant, nemlig et seminar hvor de kommer frem til verdiene «møtekåt, rådvill og floskelfri». Takk for oss.

  7. Ein organisasjon med respekt for seg sjølv har ikkje berre kjerneverdiar, dei har NYE kjerneverdiar. Ofte. I det fiktive firmaet i stripa Lunch har vi funne desse:
    «Vennlighet, raushet og verdighet» 19.11.2014
    «Samarbeid og ærlighet» 24.09.2015
    «Samhold og respekt» 08.08.2016

    Det er òg viktig å stadig tenkje ut nye verdiar, og firmaet har hatt nokre drodlesesjonar i 2019 og kome fram til høvesvis «Lyttende, nyskapende, utradisjonell» (her presiserer Vanessa at det ikkje kan vere fleire enn tre, det er kanskje difor dei må skiftast ut så ofte) og den meir ærlege «Møtekåt, rådvill, floskelfri».

    I NSB er verdiane våre å vere norske og spretne. Båe delar basert 100 % på sjølvidentifikasjon.

  8. Quizzefar har en bunke av disse på det lille rommet men klarer som vanlig ikke å bidra mer enn med det administrative og timelistemasing. Blir mye overtid på reinsdyra nå…

    Firmaet hvor handlingen i tegneserien lunch utspiller seg har ohvertfall i 2014 verdiene:
    Vennlighet, Raushet og verdighet.

  9. Vi har fulgt sekretariatets råd om å holde oss til norsk gløgg (fram til etter lunsjtider) og prøver oss på en trepoenger for andre dagen på rad slik at vi kan få sjelefred og gå over på sterkere saker fort som fy. I dag skal vi via the Office og Dilbert til Børge Lund sin tegneserie Lunch som også var inspirasjonen til TV-serien med samme navn.

    Kreativ, konstruktiv, kritisk, respektfull, lyttende, nyskapende, utradisjonell, møtekåt, rådvill, floskelfri og sikkert flere til er noen av verdiene nevnt i tegneserien, men vi lander på at kjerneverdiene er:
    Vennlighet – raushet – verdighet

    Skål!

  10. Som Rideklubben selv, er firmaet fra Luch på papiret i førpandemisk tid, lyttende, nyskapende, utradisjonell.

  11. Dagens fiktive univers er Børge Lunds «Lunch». Serien foregår på et kontor, omtrent som hovedperson Michael Scott, og skaperne Stephen Merchant og Ricky Gervais` «The Office». The Office var opprinnelig Britisk (og så Amerikansk, mens Lunch er norsk.

    The office holdt seg til å være serie, mens Lunch har gått fra å være en tegnet serie, og over til tv-skjermen.

  12. The Gangstashitters:
    I dag skal vi fram til det fiktive universet i tegneserien «Lunch» av Børge Lund, som også har blitt tv-serie. Serien er inspirert av tv-serien «The Office» (derav Scott, Stephen og Ricky).

    Kjerneverdiene i virksomheten som skildres i «Lunch» er: Kreativ, Kritisk, Konstruktiv og Respektfull (noe som kan være lett å glemme etter en lang periode med hjemmekontor)

  13. I dag skal vi innom Børge Lund som kan ha vært inspirert av tv serien The Office skapt av Ricky Gervais og Stephen Merchant med Michael Scott som hovedrolle da han lagde tegneserien Lunch som i år ble til en tv-serie på TV2. Det har vært snakk om mange ulike kjerneverdier, men i en stripe fra rett før pandemien (2019) var kjerneverdiene lyttende, nyskapende og utradisjonell.

  14. I dag ble det fort klart at vi skulle til tv-serien The Office, laget av Ricky Gervais og Stephen Merchant. Hovedpersonen i serien er Michael Scott og det blir tydelig fra første episode at det går dårlig med selskapet denne tulledokumentaren handler om. Den amerikanske utgaven av serien kom i 2005, og 18 år senere, i 2023, skal det komme en australsk utgave. Vi er ikke helt sikre på om vi her leter etter Dunder Mifflins slagord eller mission statement, da de begge kan ses på som deres verdier, så vi velger å legge ved begge deler. I form av slagord har de brukt både «Limitless Paper in a Paperless World»  og «The People Person’s Paper People». Selskapets mission statement lyder som følger «DUNDER MIFFLIN, Inc. is committed to providing its customers quality office and information technology products, furniture, printing values and the experience required for making informed buyer decisions.We provide our Customers with the highest standard of integrity and quality, to enable them to develop long-term professional relationships with our employees and staff.We crusade to create a stable working environment and corporate spirit and to give unlimited opportunity to women, and to afford ordinary folk the chance to buy the same things as rich people. We are also committed to nurturing and promulgating wholesome American values.We strive to become the company most known for changing the worldwide poor–quality image of Chinese products.»

  15. Jesus Quiztus proklamerer følgende:

    MISSION STATEMENT

    Dunder Mifflin, Inc. is committed to providing its customers quality office and information technology products, furniture, printing values and the experience required for making informed buyer decisions.

    We provide our Customers with the highest standard of integrity and quality, to enable them to develop long-term professional relationships with our employees and staff.

    We crusade to create a stable working environment and corporate spirit and to give unlimited opportunity to women, and to afford ordinary folk the chance to buy the same things as rich people. We are also committed to nurturing and promulgating wholesome American values.

    We strive to become the company most known for changing the worldwide poor–quality image of Chinese products.

  16. L-A-G mener nokså bestemt at vi skal ta Lunch i dag. Der foreslåtte verdier er både mange og tidvis glemt («møtekåt – rådvill – flokselfri» «lyttende – nyskapende – utradisjonell» «Dine verdier er vårt fokus. Ditt mangel på fokus er våre verdier. Og omvendt») Verdiene er – og dette bekrefter serieskaper selv – i konstant endring.

  17. Dette må være fra Lunch!
    Nysgjerrig, varm, re… spektert…?
    Eller var det kreativ, konstruktiv, kritisk, respektfull? Nei, det var visst NTNU…
    Vi går for det første!
    Det ser uansett ut som de er i konstant endring.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s